Third parties: Negligence, Tort, Privity of contract:
Although
“recognition of a duty to manage business affairs so as to prevent purely
economic loss to third parties in their financial transactions is the
exception, not the rule, in negligence law, privity of contract is no longer
necessary to recognition of a duty in the business context and public policy
may dictate the existence of a duty to third parties.” (Quelimane Co. v.
Stewart Title Guaranty Co. (1998) 19 Cal.4th 26, 58 (Quelimane).)
The test for determining the existence of such an exceptional duty to third
parties is set forth in the seminal case of Biakanja, supra, 49
Cal.2d at page 650, as follows: “The determination whether in a specific case
the defendant will be held liable to a third person not in privity is a matter
of policy and involves the balancing of various factors, among which are [1]
the extent to which the transaction was intended to affect the plaintiff, [2]
the foreseeability of harm to him, [3] the degree of certainty that the
plaintiff suffered injury, [4] the closeness of the connection between the
defendant’s conduct and the injury suffered, [5] the moral blame attached to
the defendant’s conduct, and [6] the policy of preventing future harm.”
(Cal. S.C., November 14, 2016, Centinela Freeman etc.
v. Health Net of California, S218497).
Responsabilité
contractuelle en faveur d’un tiers lésé ?
Est
exceptionnelle la reconnaissance d’un devoir de gérer ses affaires commerciales
de manière à éviter une perte économique au détriment d’un tiers au contrat. Un
tel devoir peut cependant exister, même en faveur d’un tiers sans proximité
avec le contrat. En particulier, l’intérêt public peut dicter un tel devoir. Le
test pour déterminer son existence découle de la jurisprudence Biakanja. Il
dispose que la reconnaissance de ce devoir s’examine au cas par cas et implique
d’apprécier différents facteurs, dont (1) l’intention des parties d’affecter
les intérêts du demandeur, (2) la prévisibilité du dommage causé au tiers, (3)
le degré de certitude du dommage allégué, (4) l’intensité de la causalité entre
la conduite du défendeur et le dommage subi, (5) le reproche moral attaché à la
conduite du défendeur, (6) l’intérêt à prévenir un dommage futur.
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