Immunity: Federal Government's sovereign immunity:
remedies under the Tucker Act is subsidiary, superseded if a law imposing
monetary liability has its own judicial remedies: Fair Credit Reporting Act (FCRA), 15 U. S. C.§1681
et seq.; the Little Tucker Act, which grants district courts “original
jurisdiction, concurrent with the United States Court of Federal Claims, of .
. . any. . . civil action or claim against the United States, not exceeding
$10,000 in amount, founded . . . upon . . . any Act of Congress,” 28 U. S. C.
§1346(a)(2); the Little Tucker Act does not waive the Government’s sovereign
immunity with respect to FCRA damages actions; the Little Tucker Act and its
companion statute, the Tucker Act, provide the Federal Government’s consent to
suit for certain money-damages claims “premised on other sources of law,” United
States v. Navajo Nation, 556 U. S. 287, 290. The general terms of
the Tucker Acts are displaced, however, when a law imposing monetary liability
has its own judicial remedies. In that event, the specific remedial scheme
establishes the exclusive framework for determining the scope of liability
under the statute. See, e.g., Hinck v. United States, 550
U. S. 501; FCRA is such a statute. Its detailed remedial scheme sets “out a
carefully circumscribed, time-limited, plaintiff-specific” cause of action,
and “also precisely defines the appropriate forum,” 550 U. S., at 507. FCRA
authorizes aggrieved consumers to hold “any person” who “willfully” or
“negligently” fails to comply with the Act’s requirements liable for specified
damages, 15 U. S. C. §§1681n(a), 1681o; requires enforcement claims to
be brought within a specified limitations period, §1681p; and provides that
jurisdiction will lie “in any appropriate United States district court, without
regard to the amount in controversy,” ibid. Because FCRA enables
claimants to pursue monetary relief in court without resort to the Tucker Act,
only its own text can determine whether Congress unequivocally intended
to impose the statute’s damages liability on the Federal Government (U.S.S.Ct.,
13.11.2012, U.S. v. Bormes, J. Scalia, unanimous).
Si une loi fédérale prévoit
spécifiquement quels types de défendeurs (autres que le Gouvernement fédéral)
peuvent être recherchés dans le cadre d'une action en dommages-intérêts, en
fixant les modalités de l'action, il n'est pas possible pour le demandeur de se
fonder en plus sur le Tucker Act pour pouvoir actionner aussi le Gouvernement
fédéral. Cette précision est importante car un demandeur qui fonde son action
sur le droit fédéral peut être tenté, comme en l'espèce, de la fonder en plus
sur le Tucker Act, qui relève le Gouvernement fédéral de son immunité de
juridiction (permettant ainsi d'agir en plus contre ledit Gouvernement
fédéral), alors que ladite loi fédérale ne lève pas nécessairement dite
immunité. Ainsi, en l'espèce, le FCRA prévoit précisément quel défendeur peut
être actionné, de sorte que c'est sous l'angle du FCRA uniquement que la
question de l'éventuelle levée de l'immunité du Gouvernement fédéral doit être
examinée. Le FCRA prévoit de manière détaillée son propre schéma de remèdes
judiciaires. Le Tucker Act ne peut pas être invoqué.
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