Federal law v. State law: preemption: an example: the
federal Medicaid statute’s anti-lien provision, 42 U. S. C. §1396p(a)(1),
pre-empts a State’s effort to take any portion of a Medicaid beneficiary’s
tort judgment or settlement not “designated as payments for medical care,” Arkansas
Dept. of Health and Human Servs. v. Ahlborn, 547 U. S. 268, 284. A
North Carolina statute requires that up to one-third of any damages recovered
by a beneficiary for a tortious injury be paid to the State to reimburse it for
payments it made for medical treatment on account of the injury; the federal
anti-lien provision pre-empts North Carolina’s irrebuttable statutory
presumption that one-third of a tort recovery is attributable to medical
expenses; as North Carolina construes its statute, when the State’s Medicaid
expenditures exceed one-third of a beneficiary’s tort recovery, the statute
establishes a conclusive presumption that one-third of the recovery represents
compensation for medical expenses, even if the settlement or verdict expressly
allocates a lower percentage of the judgment to medical expenses. North
Carolina’s law is pre-empted insofar as it would permit the State to take a
portion of a Medicaid beneficiary’s tort judgment or settlement not designated
for medical care. It directly conflicts with the federal Medicaid statute and
therefore “must give way.” PLIVA, Inc. v. Mensing, 564 U. S. ___,
___(U.S. S. Ct., 20.03.13, Wos v. E.M.A, J. Kennedy).
Préemption en faveur du droit fédéral, un exemple dans le
domaine de Medicaid : indemnité dans le cadre d'un procès en responsabilité
civile : une disposition du droit fédéral applicable au régime Medicaid prévoit
que le droit d'un état ne peut attribuer à dit état une partie de l'indemnité
accordée à la victime (bénéficiaire des prestations de Medicaid) pour des
postes de son dommage qui ne sont pas liés au traitement médical. Ainsi, une
loi d'un état ne peut prévoir de manière générale qu'une somme pouvant s'élever
jusqu'à un tiers de l'indemnité soit allouée à l'état au titre du remboursement
des paiements que dit état a consenti au titre du traitement médical suite à
l'atteinte à la santé résultant de l'acte illicite. En effet, le jugement ou la
convention de procédure peut prévoir que le poste du dommage "frais
médicaux" constitue moins d'un tiers de l'indemnité totale, de sorte que
l'état ne peut réclamer la différence entre l'indemnité pour frais médicaux et
le tiers de l'indemnité, même si ses dépenses pour frais médicaux en faveur de
la victime représentent un montant plus élevé que l'indemnité pour frais
médicaux accordée par le jugement ou la convention de procédure.
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