Habeas relief: under 28 U.S.C. § 2254, as
amended by the Antiterrorism and Effective Death Penalty Act of 1996
(AEDPA): (…) Subsequently, a Federal District Court held an evidentiary hearing
and granted Pinholster federal habeas relief under 28 U. S. C. §2254.
Affirming, the en banc Ninth Circuit considered the new evidence adduced in the
District Court hearing and held that the State Supreme Court’s decision “involved
an unreasonable application of . . . clearly established Federal law,”
§2254(d)(1).
Held: 1. Review under §2254(d)(1) is limited to the
record that was before the state court that adjudicated the claim on the
merits; (a) As amended by the Antiterrorism and Effective Death Penalty Act of
1996 (AEDPA), §2254 sets several limits on a federal court’s power to grant
habeas relief to a state prisoner. As relevant here, a claim that has been
“adjudicated on the merits in State court proceedings,” “shall not be granted .
. . unless the adjudication” “(1) resulted in a decision that was contrary to,
or involved an unreasonable application of, clearly established Federal law,”
or “(2) resulted in a decision that was based on an unreasonable determination
of the facts in light of the evidence presented in the State court proceeding.”
§2254(d); (…) an examination of the state-court decision at the time it was
made. It follows that the record under review is also limited to the record in
existence at that same time—i.e., the state-court record; Schriro v.
Landrigan, 550 U. S. 465, 474, which explained that a federal habeas
court is “not required to hold an evidentiary hearing” when the state-court
record “precludes habeas relief” under §2254(d)’s limitations; this holding
does not render superfluous §2254(e)(2)—which limits the federal habeas courts’
discretion to take new evidence in an evidentiary hearing. At a minimum,
§2254(e)(2) still restricts their discretion in claims that were not
adjudicated on the merits in state court. Although state prisoners may
sometimes submit new evidence in federal court, AEDPA’s statutory scheme is
designed to strongly discourage them from doing so (U.S.S.Ct., 04.04.11, Cullen
v. Pinholster, J. Thomas).
Procédure
fédérale d’habeas : le droit régissant cette matière est et a été régi par la
section 28 U.S.C. § 2254, ensuite modifiée par la loi fédérale de 1996 contre
le terrorisme et pour la peine de mort effective. En l’espèce, saisie d’une
pétition d’habeas, la cour fédérale de district a appointé une audience de
preuves puis a accordé l’habeas au requérant. En procédure d’appel fédérale, le
Neuvième circuit prit en compte la preuve nouvelle apportée à l’audience et
jugea que la décision de la Cour suprême de l’état impliquait en effet une
application déraisonnable du droit fédéral clairement établi.
Dans le cadre
de la procédure d’habeas, les cours fédérales ne prennent en compte que les
pièces existantes dans le dossier de la dernière cour étatique à s’être
prononcée sur le fond. La jurisprudence de la Cour Suprême fédérale précise
qu’une cour fédérale d’habeas n’est pas tenue d’appointer une audience de
preuve lorsque le dossier de la cour de l’état qui s’est prononcée en dernier
lieu sur le fond empêche d’accorder l’habeas. La loi fédérale de 1996 décourage
fortement les cours fédérales d’habeas d’appointer une nouvelle audience de
preuve, de sorte que le résultat de cette administration de preuves nouvelles
sera considéré de manière restrictive par la Cour Suprême fédérale.
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