Public entity liability in California: breach of a
mandatory duty:
Finding of breach of a mandatory duty, element
required to establish public entity liability (Gov. Code, § 815.6.).
Under the California Government Claims Act (Gov. Code, § 810 et seq.), governmental tort liability must be based
on statute. “Except as otherwise
provided by statute: a public entity is
not liable for an injury, whether such injury arises out of an act or omission
of the public entity or a public employee or any other person.” (Gov. Code, § 815,
subd. (a)); see Miklosy v. Regents of
University of California (2008) 44 Cal.4th 876, 899.)
In Guzman v.
County of Monterey (2009) 46 Cal.4th 887 (Guzman), we explained that Government Code (there section 815.6) has
three elements that must be satisfied to impose public entity liability: (1) a mandatory duty was imposed on the
public entity by an enactment; (2) the enactment was designed to protect
against the particular kind of injury allegedly suffered; and (3) the breach of
the mandatory statutory duty proximately caused the injury. Even when a duty exists, California has
enacted specific immunity statutes that, if applicable, prevail over liability
provisions. (Creason v. Department of Health Services (1998) 18 Cal.4th 623,
635.) The first question always is
whether there is liability for breach of a mandatory duty. (Creason,
at p. 630.) If there is no liability,
the issue of immunity never arises. (Ibid.; Guzman, at p. 911, fn. 16.)
In addition to liability under Government Code section
815.6, the complaint here alleged that defendants were negligent under
Government Code section 815.2. Section
815.2 provides: “(a) A public entity is
liable for injury proximately caused by an act or omission of an employee of
the public entity within the scope of his employment if the act or omission
would, apart from this section, have given rise to a cause of action against
that employee or his personal representative.
(b) Except as otherwise provided by statute, a public entity is not
liable for an injury resulting from an act or omission of an employee of the
public entity where the employee is immune from liability.”
Generally, a public
employee is “liable for injury caused by his act or omission to the same extent
as a private person.” (Gov. Code, § 820,
subd. (a).) However, as relevant here,
“a public employee is not liable for an injury resulting from his act or
omission where the act or omission was the result of the exercise of the
discretion vested in him, whether or not such discretion be abused.” (Gov. Code, § 820.2.) In addition, “a public employee is not liable
for injury caused by his instituting or prosecuting any judicial or
administrative proceeding within the scope of his employment, even if he acts
maliciously and without probable cause.”
(Gov. Code, § 821.6.)
(Guzman v. County of Monterey (2009) 46
Cal.4th 887, 897 [“there is no common law tort liability for public entities in
California”]; Eastburn v. Regional Fire
Protection Authority (2003) 31 Cal.4th 1175, 1179 [“the intent of the Tort
Claims Act is to confine potential governmental liability, not expand it”].)
(Cal. S. Ct., Dec. 12, 2015, Hampton v.
County of San Diego, S213132).
(Cal. S.Ct., Nov. 30, 2015, B.H. v. County of San
Bernardino, S213066)
Responsabilité
civile des collectivités publiques de Californie et de leurs employés, bases
légales et importance du critère de la violation d’un devoir imposé par une
base légale formelle.
La
jurisprudence Guzman (2009) expose le détail des conditions de la
responsabilité : 1) devoir imposé à la collectivité publique par une base
légale formelle, 2) le but de la base légale est de protéger contre le dommage
allégué, 3) un lien de causalité adéquate entre la violation du devoir et le
dommage.
Même
si un devoir établi par la loi existe, il convient de toujours vérifier si une
immunité protège ou non l’auteur, l’immunité l’emportant en effet sur la
responsabilité. La première question à se poser est donc celle de savoir si la
violation d’un devoir prévu par la loi s’est produit. Si aucune responsabilité
n’existe à ce niveau, la question de l’immunité, qui vient en second, ne se
pose pas.
Outre
ce qui précède, la collectivité publique peut être responsable du fait de ses
auxiliaires. Le Government Code prévoit qu’une collectivité publique peut être
responsable pour le dommage causé (causalité adéquate) par l’acte ou l’omission
de l’un de ses employés dans l’exercice de ses tâches. Il faut pour cela que l’acte
ou l’omission, examiné comme si la disposition du Code n’existait pas, entraîne
la responsabilité de l’employé public. Par ailleurs, sauf si la loi en dispose
autrement, une collectivité publique ne sera pas responsable du chef de l’acte
ou de l’omission de l’employé si elle peut invoquer valablement l’immunité de
dit employé.
Il
est rappelé que de manière générale un employé public est responsable du
dommage causé par ses actes ou omissions dans la même mesure qu’une personne
privée. Cependant, un employé public ne sera pas responsable si son acte ou son
omissions est le résultat de l’exercice de son pouvoir de discrétion que lui
confère ses attributions publiques, cela même en cas d’abus de ce pouvoir de
discrétion. Par ailleurs, un employé public ne peut pas être responsable pour
un dommage causé par l’ouverture d’une procédure administrative ou judiciaire,
ou par la procédure elle-même, si l’ouverture de la procédure, ou la conduite
de celle-ci, fait partie des tâches attribuées à l’employé. Cela même si
l’employé public a agi avec malice et sans motif.
En Californie, il n'existe pas de responsabilité délictuelle des collectivités publiques découlant de la Common law. Ce droit est statutaire.
En Californie, il n'existe pas de responsabilité délictuelle des collectivités publiques découlant de la Common law. Ce droit est statutaire.
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