Specific Jurisdiction: Due Process Clause: Fourteenth Amendment: Fifth
Amendment: Federalism:
Reverses and remands 1Cal. 5th 783, 377 P. 3d 874 (S221038, August 29,
2016, Bristol-Myers Squibb v. Superior Court of San Francisco County).
(…) We granted certiorari to decide whether the California courts’
exercise of jurisdiction in this case violates the Due Process Clause of the
Fourteenth Amendment. 580 U. S. ___ (2017).
(California law provides that its courts may exercise jurisdiction “on
any basis not inconsistent with the Constitution . . . of the United States,”
Cal. Civ. Proc. Code Ann. §410.10 (West 2004)).
(…) Fourteenth Amendment’s Due Process Clause, which “limits the power
of a state court to render a valid personal judgment against a nonresident
defendant,” World-Wide Volkswagen Corp. v. Woodson, 444 U. S.
286, 291 (1980).
(…) The Due Process Clause, acting as an instrument of interstate
federalism.
Our settled principles regarding specific jurisdiction control this
case. In order for a court to exercise specific jurisdiction over a claim,
there must be an “affiliation between the forum and the underlying controversy,
principally, an activity or an occurrence that takes place in the forum
State.” Goodyear Dunlop Tires Operations, S. A. v. Brown, 564 U.
S. 915, 919 (2011).
(…) Even regularly occurring sales of a product in a State do not
justify the exercise of jurisdiction over a claim unrelated to those sales.
(…) What is needed—and what is missing here—is a connection between the
forum and the specific claims at issue.
(…) Walden, 571 U. S., at ___ (slip op., at 8): In that case,
Nevada plaintiffs sued an out-of-state defendant for conducting an allegedly
unlawful search of the plaintiffs while they were in Georgia preparing to board
a plane bound for Nevada. We held that the Nevada courts lacked specific
jurisdiction even though the plaintiffs were Nevada residents and “suffered
foreseeable harm in Nevada.” Id., at ___ (slip op., at 11). Because the
“relevant conduct occurred entirely in Georgia . . . the mere fact that
this conduct affected plaintiffs with connections to the forum State did not
suffice to authorize jurisdiction.” Id., at ___ (slip op., at 14).
In today’s case, the connection between the nonresidents’ claims and the
forum is even weaker. The relevant plaintiffs are not California residents and
do not claim to have suffered harm in that State. In addition, as in Walden,
all the conduct giving rise to the nonresidents’ claims occurred elsewhere. It
follows that the California courts cannot claim specific jurisdiction.
(…) (Keeton held that there was jurisdiction in New Hampshire to
consider the full measure of the plaintiff ’s claim, but whether she could
actually recover out-of-state damages was a merits question governed by New
Hampshire libel law).
(Rush v. Savchuk, 444 U. S. 320, 332
(1980); see Walden, 571 U. S., at ___ (slip op, at 8) (“A defendant’s
relationship with a . . . third party, standing alone, is an insufficient basis
for jurisdiction”)).
(…) In addition, since our decision concerns the due process limits on
the exercise of specific jurisdiction by a State, we leave open the question
whether the Fifth Amendment imposes the same restrictions on the exercise of
personal jurisdiction by a federal court. See Omni Capital Int’l, Ltd. v.
Rudolf Wolff & Co., 484 U. S. 97, 102, n. 5 (1987).
(U.S.S.C., June 19, 2017, Bristol-Myers Squibb Co. v. Superior Court of
Cal., San Francisco Cty., Docket 16-466, J. Alito (only J. Sotomayor filed a
dissenting opinion)).
Notion de
"specific jurisdiction", telle que limitée par la Clause "Due
Process" du Quatorzième Amendement, en cas de procédure devant le Tribunal
d'un état, impliquant plusieurs demandeurs, certains domiciliés hors de l'état
du for.
La Cour
rappelle sa jurisprudence : un Tribunal est compétent s'il existe un lien entre
le for et la prétention déduite en justice, par exemple suite à une activité ou
à un événement qui s'est produit dans l'état du for. (En l'espèce, action de
classe en Californie contre un fabricant de médicament. Les demandeurs
californiens peuvent invoquer un dommage subi en Californie, suite à un achat
du produit en Californie. Ces éléments ne peuvent pas être invoqués par les
demandeurs domiciliés dans un autre état).
Des ventes
régulières dans un état ne suffisent pas à fonder la compétence des Tribunaux
de cet état si la prétention n'est pas liée aux ventes.
Dans une
décision Walden, des demandeurs domiciliés au Nevada avaient agi devant le
Tribunal du Nevada contre un défendeur domicilié en Géorgie. Les prétentions en
dommages-intérêts découlaient d'une fouille prétendument illégale subie en
Géorgie juste avant d'embarquer un vol à destination du Nevada. La Cour a jugé
que les Tribunaux du Nevada n'étaient pas compétents (absence de "specific
jurisdiction"), même si les demandeurs étaient résidents du Nevada et même
s'ils subissaient un dommage dans cet état. La conduite relevante s'était en
effet produite entièrement en Géorgie.
En l'espèce,
la connexion entre les prétentions des demandeurs hors de l'état du for et le
for lui-même est encore plus ténue que dans Walden. Ces demandeurs ne résident
pas en Californie et n'ont pas subi de dommage dans cet état. En outre, comme
dans Walden, la conduite à la base des prétentions s'est entièrement déroulée
hors de l'état du for. Dès lors, les cours californiennes ne sont pas
compétentes au sens de la "specific jurisdiction".
(Si la
compétence est admise s'agissant de prétentions de parties demanderesses
domiciliées hors de l'état du for, la question de savoir si ces demanderesses
peuvent récupérer la totalité de leur préjudice subi hors de cet état est une question
qui se juge à la lumière du droit de l'état du for, cf. décision Keeton).
(Les
relations du défendeur avec un tiers, domicilié, lui, dans l'état du for, sont
insuffisantes à conférer compétence spécifique).
La Cour
laisse ouverte la question de savoir si le Cinquième Amendement impose à la
compétence d'une cour fédérale les mêmes limites que celles décrites ci-dessus,
qui ne concernent que la compétence spécifique des cours d'un état sous l'angle
du Quatorzième Amendement.
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