Indian Tribes: as “ ‘domestic dependent nations,’ ”
Indian tribes exercise “inherent sovereign authority” that is subject to
plenary control by Congress. Oklahoma Tax Comm’n v. Citizen Band Potawatomi
Tribe of Okla., 498 U. S. 505, 509. Unless and “until Congress acts, the tribes
retain” their historic sovereign authority. United States v. Wheeler, 435 U. S.
313, 323. Among the core aspects of sovereignty that tribes possess—subject to
congressional action—is the “common-law immunity from suit traditionally
enjoyed by sovereign powers.” Santa Clara Pueblo v. Martinez, 436 U. S. 49, 58.
That immunity applies whether a suit is brought by a State, see, e.g., Puyallup
Tribe, Inc. v. Department of Game of Wash., 433 U. S. 165, or arises from a
tribe’s commercial activities off Indian lands, see Kiowa Tribe of Okla. v.
Manufacturing Technologies, Inc., 523 U. S. 751 (U.S.S.Ct., 27.05.2014,
Michigan v. Bay Mills Indian Community, Docket 12-515, J. Kagan).
Tribus
indiennes : en tant que “nations domestiques dépendantes”, les Tribus indiennes
bénéficient de l’exercice d’une autorité souveraine inhérente, pleinement
contrôlée par le Congrès fédéral. Tant que le Congrès n’a pas légiféré, les
Tribus retiennent leur autorité souveraine historique. Parmi les aspects
fondamentaux de la souveraineté que les Tribus détiennent figure l’immunité de
juridiction déduite de la Common law. Cette immunité s’applique si un état
ouvre action, ou si est déposée une action découlant des activités commerciales
d’une Tribu à l’extérieur des terres tribales.
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