Tuesday, May 27, 2014

Michigan v. Bay Mills Indian Community, Docket 12-515



Indian Tribes: as “ ‘domestic dependent nations,’ ” Indian tribes exercise “in­herent sovereign authority” that is subject to plenary control by Con­gress. Oklahoma Tax Comm’n v. Citizen Band Potawatomi Tribe of Okla., 498 U. S. 505, 509. Unless and “until Congress acts, the tribes retain” their historic sovereign authority. United States v. Wheeler, 435 U. S. 313, 323. Among the core aspects of sovereignty that tribes possess—subject to congressional action—is the “common-law im­munity from suit traditionally enjoyed by sovereign powers.” Santa Clara Pueblo v. Martinez, 436 U. S. 49, 58. That immunity applies whether a suit is brought by a State, see, e.g., Puyallup Tribe, Inc. v. Department of Game of Wash., 433 U. S. 165, or arises from a tribe’s commercial activities off Indian lands, see Kiowa Tribe of Okla. v. Manufacturing Technologies, Inc., 523 U. S. 751 (U.S.S.Ct., 27.05.2014, Michigan v. Bay Mills Indian Community, Docket 12-515, J. Kagan).

Tribus indiennes : en tant que “nations domestiques dépendantes”, les Tribus indiennes bénéficient de l’exercice d’une autorité souveraine inhérente, pleinement contrôlée par le Congrès fédéral. Tant que le Congrès n’a pas légiféré, les Tribus retiennent leur autorité souveraine historique. Parmi les aspects fondamentaux de la souveraineté que les Tribus détiennent figure l’immunité de juridiction déduite de la Common law. Cette immunité s’applique si un état ouvre action, ou si est déposée une action découlant des activités commerciales d’une Tribu à l’extérieur des terres tribales.

No comments:

Post a Comment