Service of process: Registration (corp.): Foreign
corporation: Corp.
Code, § 2105, subd. (a)(5) (Cal.): Jurisdiction:
The
nonresident plaintiffs also rely on the fact that BMS has long been registered
to do business in California and has maintained an agent for service of process
here. California law, however, requires a foreign corporation transacting
business here to name an agent in the state for service of process. (Corp.
Code, § 2105, subd. (a)(5).) As the high court has explained, the purpose of
state statutes requiring the appointment by foreign corporations of agents upon
whom process may be served is primarily to subject them to the jurisdiction of
local courts in controversies growing out of transactions within the State.
(Morris & Co. v. Ins. Co. (1929) 279 U.S. 405, 408-409.)
Accordingly, a corporation‘s appointment of an agent for service of process,
when required by state law, cannot compel its surrender to general jurisdiction
for disputes unrelated to its California transactions. The designation of an
agent for service of process and qualification to do business in California
alone are insufficient to permit general jurisdiction. (Thomson v. Anderson (2003)
113 Cal.App.4th 258, 268, citing DVI, Inc. v. Superior Court (2002) 104
Cal.App.4th 1080, 1095; Gray Line Tours v. Reynolds Electrical &
Engineering Co. (1987) 193 Cal.App.3d 190, 194.)
(Cal. S.C., August 29, 2016, Bristol-Myers Squibb Co.
v. Super. Ct., S221038, Cantil-Sakauye,
C.J., Liu, Cuéllar, Kruger, JJ., concur., Werdegar, Chin, Corrigan, JJ.,
diss.).
Adresse
de notification des actes officiels: demande d’autorisation d’exercer une
activité économique et enregistrement auprès de l’administration compétente.
Le
droit californien exige d’une entreprise étrangère économiquement active en
Californie de nommer un représentant compétent, en Californie, pour recevoir les actes officiels (Corp.
Code, § 2105, subd. (a)(5)). Le but de ce type de disposition est en premier
lieu d’assujettir l’entreprise à la juridiction des cours locales (ici
californiennes) dans le cadre de litiges en lien avec des transactions sur sol
local (ici californien). Il en découle
que la désignation d’un tel représentant n’implique nullement que les cours de
l’état (de Californie) soient compétentes de manière générale (« general
jurisdiction », voir cette notion), spécialement dans le cadre de litiges
sans lien avec une transaction sur sol californien.
La
désignation par une entreprise étrangère d’un représentant apte à recevoir les
notifications officielles, et l’autorisation permettant d’exercer une activité
économique en Californie, sont donc insuffisantes pour conférer « general
jurisdiction ».
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