Subject-matter jurisdiction v. “claim-processing
rule”: not all mandatory “prescriptions, however emphatic, ‘are . . . properly
typed “jurisdictional.” ’ ” Arbaugh v. Y & H Corp., 546 U. S.
500, 510. Subject-matter jurisdiction properly comprehended refers to a
tribunal’s “ ‘power to hear a case,’ ” and “ ‘can never be forfeited or
waived.’ ” Id., at 514. In contrast, a “claim-processing rule” does not
reduce a tribunal’s adjudicatory domain and is ordinarily “forfeited if the
party asserting the rule waits too long to raise the point.” Kontrick v.
Ryan, 540 U. S. 443, 456. For example, this Court has held
nonjurisdictional and forfeitable the provision in Title VII of the Civil
Rights Act of 1964 requiring complainants to file a timely discrimination
charge with the Equal Employment Opportunity Commission (EEOC) before
proceeding to court, Zipes v. Trans World Airlines, Inc., 455 U.
S. 385, 393. In contrast, the Court has reaffirmed the jurisdictional character
of 28 U. S. C. §2107(a)’s time limitation for filing a notice of appeal. Bowles
v. Russell, 551 U. S. 205, 209–211; Congress authorized the Board to
prescribe rules for presenting and processing claims, §153 First (v), but
Congress alone controls the Board’s jurisdiction. By refusing to adjudicate the
instant cases on the false premise that it lacked “jurisdiction” to hear them,
the NRAB panel failed “to conform, or confine itself, to matters Congress placed
within the scope of NRAB jurisdiction,” §153 First (q); rooted in §152, the
RLA’s “general duties” section, and not moored to the NRAB’s “establishment, .
. . powers, and duties” set out in §153 First, conferencing is often informal
in practice, and is no more “jurisdictional” than is the presuit resort to the
EEOC held nonjurisdictional and forfeitable in Zipes. And if the
conference requirement is not “jurisdictional,” then failure initially to
submit proof of conferencing cannot be of that genre; Congress gave the Board no authority to adopt rules of
jurisdictional dimension. See 45 U. S. C. §153 First (v) (U.S.S.Ct., 08.12.09,
Union Pacific v. Locomotive, J. Ginsburg, unanimous).
Compétence matérielle / règle de procédure
: ne sont pas attributives de juridiction toutes les prescriptions
obligatoires, même si elles sont exprimées par un langage emphatique. Bien
comprise, la compétence matérielle se réfère au pouvoir du Tribunal de
connaître un cas et elle ne peut jamais se périmer. La partie ne peut pas
davantage y renoncer. Par contraste, une règle qui se réfère à l’ordonnancement
de la procédure ne circonscrit pas le domaine de compétence d’un Tribunal. Une
telle règle est dispositive et une partie est réputée avoir renoncé à son
bénéfice si elle attend trop longtemps pour l’invoquer. Par exemple, la Cour a
jugé non attributive de compétence matérielle (donc pouvant être écartée), la
disposition du Titre VII de l’Acte sur les droits civils de 1964 qui impose aux
requérants, avant de saisir les Tribunaux, de soumettre leurs griefs, fondés
sur une discrimination, à l’Equal Employment Opportunity Commission (EEOC). Par
contraste, la Cour a affirmé le caractère attributif de juridiction de 28
U.S.C. §2107(a) (délai pour déposer une déclaration d’appel). En l’espèce, le
Congrès a autorisé le National Railroad Adjustment Board (NRAB ou Board) à
prescrire des règles régissant le déroulement de la procédure devant ledit
Board, mais seul le Congrès contrôle la compétence matérielle du Board. En
déclarant la présente espèce irrecevable sur la base erronée que sa compétence
n’était pas donnée, le Board a outrepassé le cadre de la matière que le Congrès
a placé dans sa compétence. En outre, la tenue d’une conférence avant saisine
du Board est souvent informelle en pratique, et n’est pas davantage liée à la
compétence matérielle obligatoire que la saisine préalable de l’EEOC. Et si
l’exigence d’une conférence préalable n’est pas liée à la compétence
matérielle, alors l’omission de prouver l’occurrence de dite conférence ne
saurait non plus se rapporter à la compétence matérielle (décision unanime).
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