Habeas relief following summary denial: initially
it questioned whether 28 U. S. C. §2254(d)—which, as amended by the
Antiterrorism and Effective Death Penalty Act of 1996 (AEDPA), limits the
availability of federal habeas relief for claims previously “adjudicated on the
merits” in state court—applied to Richter’s petition, since the State Supreme
Court issued only a summary denial; Section 2254(d)
applies to Richter’s petition, even though the state court’s order was unaccompanied
by an opinion explaining the court’s reasoning; the issuance of summary
dispositions can enable state judiciaries to concentrate resources where most
needed; nor is there merit to Richter’s argument that §2254(d) does not apply
because the California Supreme Court did not say it was adjudicating his claim
“on the merits.” When a state court has denied relief, adjudication on the
merits can be presumed absent any contrary indication or state-law procedural
principles (U.S.S.Ct., 19.01.11, Harrington v. Richter, J. Kennedy).
Procédure fédérale d’habeas après un jugement étatique rendu par la Cour
Suprême de Californie en procédure sommaire et rejetant les prétentions du
requérant : malgré le fait que la dernière décision étatique ait été rendue en
la forme sommaire, sans considérants expliquant le raisonnement tenu par le
Tribunal, le requérant est recevable à déposer une pétition d’habeas. La
procédure sommaire permet aux Tribunaux des états de concentrer leurs
ressources là où elles sont le plus nécessaires. Il est sans importance que le
Tribunal étatique indique ou non que sa décision est rendue au fond. En effet,
quand un Tribunal étatique rejette une prétention, sa décision doit être
présumée avoir été rendue au fond, sauf disposition contraire des règles de
procédure de l’état.
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