Discrimination: pregnancy: Congress added
the Pregnancy Discrimination Act (PDA) to Title VII in 1978 to make it “clear
that it is discriminatory to treat pregnancy-related conditions less favorably
than other medical conditions,”(…) The EEOC issued each respondent
(collectively, Hulteen) a determination letter finding reasonable cause to
believe AT&T had discriminated and a right-to-sue letter; an employer does
not necessarily violate the PDA when it pays pension benefits calculated in
part under an accrual rule, applied only pre-PDA, that gave less retirement
credit for pregnancy than for medical leave generally. Because AT&T’s
pension payments accord with a bona fide seniority system’s terms, they are
insulated from challenge under Title VII §703(h). AT&T’s
benefit calculation rule is protected by §703(h), which provides: “It shall not
be an unlawful employment practice for an employer to apply different standards
of compensation . . . pursuant to a bona fide seniority . . . system . . .
provided that such differences are not the result of an intention to
discriminate because of . . . sex.”; the only way to conclude that §703(h) does
not protect AT&T’s system would be to read the PDA as applying
retroactively to recharacterize AT&T’s acts as having been illegal when
done. This is not a serious possibility. Generally, there is “a presumption
against retroactivity unless Congress itself has affirmatively considered the
potential unfairness of retroactive application and determined that it is an
acceptable price to pay for the countervailing benefits.” (U.S.S.Ct., 18.05.09,
AT&T v. Hulteen, J. Souter).
Discrimination : maternité : en 1978, le Congrès a
ajouté, au Titre VII, l’Acte relatif à la discrimination fondée sur la
maternité, pour indiquer clairement qu’il est discriminatoire de traiter des
condition liées à la maternité moins favorablement que d’autres conditions
médicales (…) EEOC a délivré à chaque défendeur une lettre de détermination
trouvant un motif raisonnable de croire que AT&T avait discriminé et valant
droit d’agir en justice ; un employeur ne porte pas nécessairement atteinte
à l’Acte lorsqu’il verse des prestations pour cause de maladie, pour une part,
selon les coûts effectifs (méthode appliquée uniquement pour la période
antérieure à l’Acte), et méthode qui procure un avoir de retraite pour cause de
maternité moindre que l’avoir de retraite résultant des prestations maladie en
général. Du fait que les prestations sociales d’AT&T sont en accord avec
les termes d’un système de séniorité basé sur la bonne foi, elles sont à l’abri
d’une remise en cause fondée sur le Titre VII. Le principe général est celui de
la non-rétroactivité des lois, sauf si le Congrès en décide autrement après
avoir pesé les effets positifs de l’application rétroactive. Pas d’application
rétroactive du droit fédéral dans cette affaire.
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