Immunity: of the states: under the federal system,
States, as sovereigns, are immune from damages suits, unless they waive that
defense. See, e.g., Kimel v. Florida Bd. of Regents, 528 U. S.
62, 72−73. Congress may also abrogate the States’ immunity pursuant to its
powers under §5 of the Fourteenth Amendment, but it must make that intention
“unmistakably clear in the language of the statute,” Hibbs, supra,
at 726. It did so in the FMLA. Congress also “must tailor” legislation enacted
under §5 “to remedy or prevent” “conduct transgressing the Fourteenth
Amendment’s substantive provisions.” Florida Prepaid Postsecondary Ed.
Expense Bd. v. College Savings Bank, 527 U. S. 627, 639. “There must
be a congruence and proportionality between the injury to be prevented or
remedied and the means adopted to that end.” City of Boerne v. Flores,
521 U. S. 507, 520 (U.S.S.Ct., 20.03.12, Coleman v. Court of Appeals of Md., J.
Kennedy).
Immunité des
états : dans le cadre du système fédéral, les états, en tant qu’entité souveraines,
bénéficient de l’immunité s’agissant des actions en dommages-intérêts, à moins
qu’ils ne renoncent à dite immunité. Le Congrès fédéral peut aussi abroger
l’immunité des états conformément à ses pouvoirs déduits du §5 du Quatorzième
Amendement, mais l’intention du Congrès doit être absolument claire dans le
texte de la loi abrogatoire. Si le Congrès légifère, il doit respecter les
principes de causalité et de proportionnalité entre le dommage à prévenir ou
les dommages-intérêts d’une part, et les moyens adoptés à ces fins.
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