Immunity: sovereign immunity: (…) violated the Privacy
Act of 1974, which contains a detailed set of requirements for the management
of records held by Executive Branch agencies. The Act allows an aggrieved
individual to sue for “actual damages,” 5 U. S. C. §552a(g)(4)(A), if the
Government intentionally or willfully violates the Act’s requirements in such
a way as to adversely affect the individual; the Privacy Act does not
unequivocally authorize damages for mental or emotional distress and therefore
does not waive the Government’s sovereign immunity from liability for such
harms; (a) A waiver of sovereign immunity must be unequivocally expressed in
statutory text, see e.g., Lane v. Peña, 518 U. S. 187,
192, and any ambiguities are to be construed in favor of immunity, United
States v. Williams, 514 U. S. 527, 531. Ambiguity exists if there is
a plausible interpretation of the statute that would not allow money damages
against the Government. United States v. Nordic Village, Inc.,
503 U. S. 30, 37. (b) The term “actual damages” in the Privacy Act is a legal
term of art, and Congress, when it employs a term of art, “ ‘presumably knows
and adopts the cluster of ideas that were attached to each borrowed word in
the body of learning from which it was taken,’ ” Molzof v. United
States, 502 U. S. 301, 307. Even as a legal term, the precise meaning of
“actual damages” is far from clear. Although the term is sometimes understood
to include nonpecuniary harm, it has also been used or construed more narrowly
to cover damages for only pecuniary harm. Because of the term’s chameleon-like
quality, it must be considered in the particular context in which it appears; because
Congress declined to authorize general damages, it is reasonable to infer that
Congress intended the term “actual damages” in the Act to mean special damages
for proven pecuniary loss; because Congress did not speak unequivocally, the
Court adopts an interpretation of “actual damages” limited to proven pecuniary
harm. To do otherwise would expand the scope of Congress’ sovereign immunity waiver
beyond what the statutory text clearly requires (U.S.S.Ct., 28.03.12, FAA v.
Cooper, J. Alito).
Immunité de juridiction
du Gouvernement fédéral. C’est le principe général. Pour que l’immunité soit
valablement levée et que des dommages-intérêts puissent être réclamés au
Gouvernement, une loi fédérale promulguée par le Congrès doit expressément
lever dite immunité. Le texte de la loi doit être clair en ce qu’il lève
l’immunité, et si une des interprétations possibles maintient l’immunité, elle
sera préférée. En l’espèce, les dommages-intérêts prévus par le Privacy Act de
1974 prévoient à certaines conditions l’allocation de dommages-intérêts, mais
la loi n’est pas suffisamment claire pour permettre l’allocation d’un tort
moral, au sujet duquel l’immunité est donc maintenue. La loi ne parle en effet
que de la possible allocation d’ »actual damages ». Certes, les
termes « actual damages » sont des termes de l’art et le Congrès,
lorsqu’il fait usage de termes de l’art juridique est présumé connaître leur
signification. Même en tant que notion juridique, le concept d’ »actual
damages » est loin d’être clair. Il est parfois compris comme incluant le
tort moral de nature non pécuniaire, mais pas systématiquement. Ainsi,
considérant que le Congrès n’a pas entendu autoriser l’allocation de
« general damages », il est raisonnable d’inférer que l’intention du
Congrès, par l’usage des termes « actual damages », n’était que
d’autoriser l’allocation de dommages spéciaux pour une perte économique
prouvée.
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