Antitrust: state-action doctrine : §5 of the Federal Trade Commission
Act and §7 of the Clayton Act; because Georgia has not clearly articulated and
affirmatively expressed a policy allowing hospital authorities to make
acquisitions that substantially lessen competition, state-action immunity does
not apply; this Court recognized in Parker
v. Brown, 317 U. S. 341,
350– 352, that the federal antitrust laws do not prevent States from imposing
market restraints “as an act of government . . . .” Under the state-action
doctrine, immunity from federal antitrust law may extend to nonstate actors
carrying out the State’s regulatory program. See, e.g., Patrick v. Burget,
486 U. S. 94, 99–100. But given the antitrust laws’ values of free enterprise
and economic competition, “state action immunity is disfavored,” FTC v. Ticor Title Ins. Co., 504 U. S. 621, 636, and is recognized only
when it is clear that the challenged anticompetitive conduct is undertaken
pursuant to the “State’s own” regulatory scheme, id., at 635. Immunity will attach only to activities of
substate governmental entities that are undertaken pursuant to a “clearly
articulated and affirmatively expressed” state policy to displace competition. Community Communications Co. v. Boulder, 455 U. S. 40, 52. A state
legislature need not “expressly state” that intent, Hallie v. Eau Claire,
471 U. S. 34, 43, but the anticompetitive effect must have been the
“foreseeable result” of what the State authorized, id., at 42; the Authority must show that it has been delegated
authority not just to act, but to act or regulate anticompetitively. Columbia v. Omni Outdoor Advertising, Inc., 499 U. S. 365, 372; neither the
Law nor any other state-law provision clearly articulates a state policy
allowing authorities to exercise their general corporate powers without regard
to anticompetitive effects (U.S. S. Ct., 19.02.13, FTC v. Phoebe Putney Health
System, Inc., J. Sotomayor, unanimous).
Antitrust : immunité par le
biais d'un acte de l'état : dite immunité ne s'applique pas, et par conséquent
le droit de la concurrence et des cartels s'applique, si l'un des états de
l'Union, en légiférant, n'a pas clairement articulé et affirmativement exprimé
une politique permettant à une entité publique (ou à une entité privée déléguée
par l'autorité publique) d'agir (par exemple par des acquisitions) avec des
conséquences anticoncurrentielles hors les limitations des règles sur la
concurrence et les cartels. Le législateur étatique n'a toutefois pas besoin
d'énoncer expressément son intention de déroger au droit (y compris fédéral)
sur la concurrence et les cartels, mais l'effet anticoncurrentiel doit avoir
été le résultat prévisible de ce que le législateur a promulgué. Il existe une présomption en défaveur d'une telle
immunité.
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