Indian tribes: The Indian Reorganization Act (IRA)
authorizes the Secretary of the Interior to acquire property “for the purpose
of providing land to Indians.” 25 U. S. C. §465. Petitioner
Match-E-Be-Nash-She-Wish Band of Pottawatomi Indians (Band), an Indian tribe
federally recognized in 1999, requested that the Secretary take into trust on
its behalf a tract of land known as the Bradley Property, which the Band
intended to use “for gaming purposes.” The Secretary took title to the Bradley
Property in 2009. Respondent David Patchak, who lives near the Bradley
Property, filed suit under the Administrative Procedure Act (APA), asserting
that §465 did not authorize the Secretary to acquire the property because the
Band was not a federally recognized tribe when the IRA was enacted in 1934.
Patchak alleged a variety of economic, environmental, and aesthetic harms as a
result of the Band’s proposed use of the property to operate a casino, and requested
injunctive and declaratory relief reversing the Secretary’s decision to take
title to the land. The Band intervened to defend the Secretary’s decision. The
District Court did not reach the merits of Patchak’s suit, but ruled that he
lacked prudential standing to challenge the Secretary’s acquisition of the
Bradley Property. The D. C. Circuit reversed and also rejected the Secretary’s
and the Band’s alternative argument that sovereign immunity barred the suit; and
because §465 encompasses land’s use, neighbors to the use (like Patchak) are
reasonable―indeed, predictable―challengers of the Secretary’s decisions: their
interests, whether economic, environmental, or aesthetic, come within §465’s
regulatory ambit (U.S.S.Ct., 18.06.12, Match-E-Be-Nash-She-Wish Band of Pottawatomi
Indians v. Patchak, J. Kagan).
Tribus
indiennes : la loi fédérale de 1934 portant réorganisation des rapports avec
les Tribus indiennes attribue au Secrétaire de l’Intérieur la compétence
d’acquérir des biens fonciers dans le but de procurer des terres aux indiens.
Dans cette affaire, une Tribu indienne, reconnue au niveau fédéral en 1999,
demanda au Secrétaire de l’Intérieur d’acquérir en trust pour le compte de la
Tribu une parcelle connue sous le nom de Bradley Property, que la Tribu entendait
utiliser pour ouvrir un casino. Le Secrétaire acquit la parcelle en 2009. Un
propriétaire voisin ouvrit action sur la base de la loi fédérale de procédure
administrative, alléguant que le droit fédéral n’autorisait pas le Secrétaire à
acquérir la parcelle du fait que la Tribu n’était pas encore reconnue au niveau
fédérale lorsque la loi de 1934 a été promulguée. Le requérant a allégué des
raisons économiques, environnementales, et esthétiques pour contester le but
envisagé par la Tribu, soit l’exploitation d’un casino. La cour de district
fédérale, comme autorité de première instance, a déclaré irrecevable la requête
du voisin, considérant la déférence due à une décision gouvernementale en cette
matière. La cour d’appel du District de Columbia, statuant en deuxième
instance, annule le premier jugement, considérant à juste titre que ni le
principe de déférence ni le principe d’immunité n’empêchaient un voisin d’agir
en l’espèce. Les voisins sont admis à contester l’usage projeté d’une parcelle
voisine, de sorte qu’ils sont admis à contester les décisions du Secrétaire de
l’Intérieur. Le voisin peut alléguer un dommage économique, environnemental ou
esthétique.
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