Supremacy Clause: the Federal Food, Drug, and Cosmetic
Act (FDCA) requires manufacturers to gain Food and Drug Administration (FDA)
approval before marketing any brand-name or generic drug in interstate
commerce. 21 U. S. C. §355(a). Once a drug is approved, a manufacturer is prohibited
from making any major changes to the “qualitative or quantitative formulation
of the drug product, including active ingredients, or in the specifications
provided in the approved application.” 21 CFR §314.70(b)(2)(i). Generic
manufacturers are also prohibited from making any unilateral changes to a
drug’s label. See §§314.94(a)(8)(iii), 314.150(b)(10). Held: State-law
design-defect claims that turn on the adequacy of a drug’s warnings are
pre-empted by federal law under PLIVA.
Under the Supremacy Clause, state laws that conflict
with federal law are “without effect.” Maryland v. Louisiana,
451 U. S. 725, 746. Even in the absence of an express pre-emption provision, a
state law may be impliedly pre-empted where it is “impossible for a private
party to comply with both state and federal requirements.” English v. General
Elec. Co., 496 U. S. 72, 79. Here, it is impossible for Mutual to comply
with both its federal-law duty not to alter sulindac’s label or composition and
its state-law duty to either strengthen the warnings on sulindac’s label or
change sulindac’s design.
Increasing a drug’s “usefulness” or reducing its “risk
of danger” would require redesigning the drug, since those factors are direct
results of a drug’s chemical design and active ingredients. Here, however,
redesign was not possible for two reasons. First, the FDCA requires a generic
drug to have the same active ingredients, route of administration, dosage form,
strength, and labeling as its brand-name drug equivalent. Second, because of
sulindac’s simple composition, the drug is chemically incapable of being
redesigned. Accordingly, because redesign was impossible, Mutual could only
ameliorate sulindac’s “risk-utility” profile by strengthening its warnings.
Thus, New Hampshire’s law ultimately required Mutual to change sulindac’s
labeling.
But PLIVA makes clear that federal law prevents
generic drug manufacturers from changing their labels. See 564 U. S., at ___.
Accordingly, Mutual was prohibited from taking the remedial action required to
avoid liability under New Hampshire law.
When federal law forbids an action required by state
law, the state law is “without effect.” Maryland, supra, at 746.
Because it was impossible for Mutual to comply with both state and federal law,
New Hampshire’s warning-based design-defect cause of action is preempted with
respect to FDA-approved drugs sold in interstate commerce.
The First Circuit’s rationale—that Mutual could escape
the impossibility of complying with both its federal- and state-law duties by
choosing to stop selling sulindac—is incompatible with this Court’s pre-emption
cases, which have presumed that an actor seeking to satisfy both federal- and
state-law obligations is not required to cease acting altogether. 678 F. 3d 30,
reversed. (U.S.S.Ct., 24.06.2013, Mutual Pharmaceutical Co. v. Bartlett, J.
Alito).
Le droit
fédéral l’emporte sur le droit étatique contraire (primauté du droit fédéral) :
la loi fédérale sur les denrées alimentaires, les médicaments et les produits
cosmétiques impose aux fabricants de ces produits d’obtenir une autorisation
avant de les vendre dans le circuit commercial entre les états. Une fois
approuvé, le produit ne peut plus être modifié. Ces exigences s’appliquent en
particulier aux fabricants de médicaments originaux et aux fabricants de
médicaments génériques. Ce corps de droit fédéral l’emporte sur des règles
étatiques qui prescriraient de manière contradictoire. En l’espèce, se fondant
sur des dispositions légales d’un état, la partie recourante procède contre un
fabricant de médicament générique, en alléguant que la notice de ce générique
omet de mettre en garde contre un risque particulier d’effet secondaire, dont
elle a été victime. Dans la mesure où le produit tel qu’autorisé par
l’administration fédérale ne mentionne pas dans sa notice ledit risque d’effet
secondaire, la partie recourante ne peut se fonder sur des règles étatiques
pour agir contre le fabricant du médicament générique, dont la
commercialisation a été faite conformément au droit fédéral, lequel ici
l’emporte sur des règles étatiques contraires. Peu importe que le droit fédéral
mentionne expressément ou non que des règles étatiques contraires sont sans
effet. Quand il est impossible pour un sujet de droit de satisfaire à la fois
la règle fédérale et la règle étatique, la primauté du droit fédéral s’applique.
En outre, un sujet de droit qui cherche à satisfaire à la fois le droit fédéral
et le droit étatique contraire n’est pas tenu de mettre fin à ses affaires. La
préemption s’applique et seul le droit fédéral doit être respecté.
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