Fourth Amendment: search: DNA: when officers make an
arrest supported by probable cause to hold for a serious offense and bring the
suspect to the station to be detained in custody, taking and analyzing a cheek
swab of the arrestee’s DNA is, like fingerprinting and photographing, a
legitimate police booking procedure that is reasonable under the Fourth Amendment;
using a buccal swab inside a person’s cheek to obtain a DNA sample is a search
under the Fourth Amendment. And the fact that the intrusion is negligible is of
central relevance to determining whether the search is reasonable, “the
ultimate measure of the constitutionality of a governmental search,” Vernonia
School Dist. 47J v. Acton, 515 U. S. 646, 652. Because the need for
a warrant is greatly diminished here, where the arrestee was already in valid
police custody for a serious offense supported by probable cause, the search
is analyzed by reference to “reasonableness, not individualized suspicion,” Samson
v. California, 547 U. S. 843, 855, n. 4, and reasonableness is
determined by weighing “the promotion of legitimate governmental interests”
against “the degree to which the search intrudes upon an individual’s privacy,”
Wyoming v. Houghton, 526 U. S. 295, 300; the only difference
between DNA analysis and fingerprint databases is the unparalleled accuracy DNA
provides (U.S. S. Ct., 03.06.13, Maryland v. King, J. Kennedy).
Quatrième Amendement de la
Constitution fédérale : search : ADN : un prélèvement buccal aux fins d'analyse
ADN, tout comme la photographie ou la prise d'empreintes digitales, n'est pas
contraire au Quatrième Amendement s'agissant d'une personne arrêtée par la
police et conduite au poste pour être détenue (l'arrestation étant par ailleurs
conforme au principe de la cause probable, dans le cadre d'un crime sérieux).
En effet, le prélèvement d'ADN doit être considéré comme raisonnable.
L'intrusion est négligeable, tout comme l'atteinte au domaine privé (privacy).
Seul le critère du caractère raisonnable du prélèvement est retenu ici, du fait
qu'un warrant n'est pas nécessaire, la personne étant déjà légalement en
détention policière. Le caractère raisonnable implique de comparer la promotion
des intérêts gouvernementaux légitimes avec le degré d'intrusion dans les
intérêts privés de l'intéressé.
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