Judgment, reconsideration: Rule 60(b)(5), which
permits a party to seek relief from a judgment or order if “a significant
change either in factual conditions or in law” renders continued enforcement
“detrimental to the public interest,” Rufo v. Inmates of Suffolk
County Jail, 502 U. S. 367, 384, serves a particularly important function
in “institutional reform litigation,” id., at 380; injunctions of this
sort may also raise sensitive federalism concerns, which are heightened when,
as in these cases, a federal-court decree has the effect of dictating state or
local budget priorities; because of these features of institutional reform
litigation, federal courts must take a “flexible approach” to Rule 60(b)(5)
motions brought in this context, Rufo, supra, at 381, ensuring
that “responsibility for discharging the State’s obligations is returned
promptly to the State and its officials” when circumstances warrant, Frew,
supra, at 442; but satisfaction of an earlier judgment is only one of
Rule 60(b)(5)’s enumerated bases for relief. Petitioners could obtain relief on
the independent basis that prospective enforcement of the order was “no longer
equitable.” To determine the merits of this claim, the Court of Appeals should
have ascertained whether the 2000 order’s ongoing enforcement was supported by
an ongoing EEOA violation. Although the EEOA requires a State to take
“appropriate action,” it entrusts state and local authorities with choosing how
to meet this obligation. By focusing solely on ELL incremental funding, the
Court of Appeals misapprehended this mandate. And by requiring petitioners to
demonstrate “appropriate action” through a particular funding mechanism, it
improperly substituted its own policy judgments for those of the state and
local officials entrusted with the decisions (U.S.S.Ct.,
25.06.09, Horne v. Flores, J. Alito).
Reconsidération
d’un jugement, tout spécialement lorsque la reconsidération est sollicitée
auprès d’une cour fédérale et qu’elle affecte une décision étatique, ou interfère
avec le budget d’un état. Une règle de procédure civile fédérale permet à une
partie de demander à une cour fédérale la modification d’une ordonnance ou
d’une décision judiciaire si un changement significatif soit dans les faits
soit dans la loi implique que la décision à modifier porte préjudice à
l’intérêt public. De telles décisions modificatrices peuvent poser des
questions sensibles de respect du fédéralisme, par exemple lorsqu’une décision
d’une cour fédérale a pour effet de diriger les priorités budgétaires d’un état
ou d’une collectivité locale. Dans ce genre de situation, la cour fédérale doit
adopter une approche flexible et doit s’assurer que sa décision qui empiète sur
les compétences étatiques sera réformée aussi rapidement que possible, de manière
à ce que la responsabilité de l’exécution des tâches étatiques soit retournée à
l’état dès que les circonstances du cas le permettent.
Le
requérant peut obtenir gain de cause en démontrant que continuer à exécuter une
ordonnance ou un jugement n’est plus équitable. Par exemple, si une décision de
justice est basée sur l’existence d’une violation d’une loi fédérale et que
cette violation a pris fin, la réforme de la décision peut être obtenue. Si est
en cause une compétence attribuée à l’état et que la mise en place de la
politique publique qui en découle est débattue, déférence est due à l’état.
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