Immigration and Nationality Act (INA) (8 U. S. C.
§1229b(a)(3)): drug offenses, removal proceedings: second or subsequent simple
possession offenses are not aggravated felonies under §1101(a)(43) when, as in
this case, the state conviction is not based on the fact of a prior conviction
; the Government’s position—that “conduct punishable as a felony” should be
treated as the equivalent of a felony conviction when the underlying conduct
could have been a felony under federal law—is unpersuasive. First, it ignores
the INA’s text, which limits the Attorney General’s cancellation power only
when, inter alia, a noncitizen “has . . . been convicted of an
aggravated felony.” 8 U. S. C. §1229b(a)(3). Thus, the conviction itself is the
starting place, not what might have or could have been charged; second, the
Government’s position fails to effectuate 21 U. S. C. §851’s mandatory notice
and process requirements, which have great practical significance with respect
to the conviction itself and are integral to the structure and design of
federal drug laws. They authorize prosecutors to exercise discretion when
electing whether to pursue a recidivist enhancement. So do many state criminal
codes, including Texas’. Permitting an immigration judge to apply his own
recidivist enhancement after the fact would denigrate state prosecutors’
independent judgment to execute such laws (U.S.S.Ct., 14.06.10, Carachuri v.
Holder, J. Stevens).
Loi fédérale sur l’immigration et la
nationalité : destitution du droit de séjour en cas d’infractions pénales liées
à des stupéfiants. Compétences du Procureur et du Tribunal pénal comparées aux compétences
du juge administratif de l’immigration. Le Procureur général fédéral peut faire
aboutir un renvoi mais seulement si un jugement qualifiant pour un tel renvoi a
été rendu, donc pas sur la seule base de faits susceptibles de permettre un tel
jugement, non encore rendu. Les procureurs des états sont compétents pour
décider d’invoquer ou non les facteurs d’aggravation dans la poursuite pénale
d’un récidiviste. Ils peuvent donc y renoncer, à leur discrétion, et un Juge de
l’immigration ne saurait invoquer les facteurs d’aggravation si le procureur de
l’état ne les a pas invoqués.
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