Comity: comity doctrine, which
restrains federal courts from entertaining claims that risk disrupting state
tax administration, see Fair Assessment in Real Estate Assn., Inc. v. McNary,
454 U. S. 100 ; under the comity doctrine, a taxpayer’s complaint of allegedly
discriminatory state taxation, even when framed as a request to increase a
competitor’s tax burden, must proceed originally in state court; the comity
doctrine reflects a proper respect for the States and their institutions. E.g.,
Fair Assessment, 454 U. S., at 112. Comity’s constraint has particular
force when lower federal courts are asked to pass on the constitutionality of
state taxation of commercial activity; comity, moreover, is a prudential
doctrine. “If the State voluntarily chooses to submit to a federal forum,
principles of comity do not demand that the federal court force the case back
into the State’s own system.” Ohio Bureau of Employment Servs. v. Hodory,
431 U. S. 471, 480 (U.S.S.Ct., 01.06.10, Levin v. Commerce Energy, J. Ginsburg).
Comity : cf. même décision sous
taxation. La doctrine de comity restreint la compétence des cours fédérales,
qui se désisteront si leur action risque de perturber l’administration du
système fiscal d’un état. Selon cette doctrine, l’action d’un contribuable qui
se plaint d’une taxation étatique discriminatoire doit préalablement être portée
à la cognition de la juridiction étatique. Cela même si les conclusions de
l’action visent à l’augmentation de la charge fiscale d’un concurrent. La
doctrine comity reflète le respect dû aux états et à leurs institutions. Mais
si un état choisit volontairement d’accepter la compétence de la cour fédérale,
le principe comity ne demande pas le désistement de la cour fédérale au profit
des juridictions étatiques.
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