Invention: federally funded invention: The University
and Small Business Patent Procedures Act of 1980 (Bayh-Dole Act or Act)
allocates rights in federally funded “subject inventions” between the Federal
Government and federal contractors. 35 U. S. C. §§201(e), (c), 202(a). The Act
defines “subject invention” as “any invention of the contractor conceived or
first actually reduced to practice in the performance of work under a funding
agreement,” §201(e), and provides that contractors may “elect to retain title
to any subject invention,” §202(a). Because some of Stanford’s research on the
HIV measurement technique was funded by the National Institutes of Health
(NIH), the Bayh-Dole Act applied; the Bayh-Dole Act does not automatically vest
title to federally funded inventions in federal contractors or authorize
contractors to unilaterally take title to such inventions; since 1790, patent
law has operated on the premise that rights in an invention belong to the
inventor. See, e.g., Gayler v. Wilder, 10 How. 477, 493. In most
cases, a patent may be issued only to an applying inventor, or—because an
inventor’s interest in his invention is assignable in law by an instrument in
writing—an inventor’s assignee. See United States v. Dubilier
Condenser Corp., 289 U. S. 178, 187. Absent an agreement to the contrary,
an employer does not have rights in an invention “which is the original
conception of the employee alone,” id., at 189; an inventor must
expressly grant those rights to his employer, see id., at 187; Section
202(a), which states that contractors may “elect to retain title,” confirms
that the Act does not vest title. Stanford reaches the opposite
conclusion, but only because it reads “retain” to mean “acquire” and “receive.”
That is certainly not the common meaning of “retain,” which is “to hold or
continue to hold in possession or use.” You cannot retain something unless you
already have it. And §210(a)—which provides that the Act “takes precedence over
any other Act which would require a disposition of rights in subject inventions
. . . that is inconsistent with” the Act—does not displace the basic principle
that an inventor owns the rights to his invention. Only when an invention
belongs to the contractor does the Bayh-Dole Act come into play. The Act’s
disposition of rights does nothing more than clarify the order of priority of
rights between the Federal Government and a federal contractor in a federally
funded invention that already belongs to the contractor; the Court’s
construction of the Act is also reflected in the common practice of
contractors, who generally obtain assignments from their employees, and of
agencies that fund federal contractors, who typically expect those contractors
to obtain assignments. With effective assignments, federally funded inventions
become “subject inventions” and the Act as a practical matter works pretty much
the way Stanford says it should. The only significant difference is that it
does so without violence to the basic patent law principle that inventors own
their inventions (U.S.S.Ct., 06.06.11, Board of Trustees of Leland Stanford
Junior Univ. v. Roche Molecular Systems, Inc., C.J. Roberts).
Brevet
d’invention, inventions bénéficiant de subventions fédérales : une loi
fédérale règle la question de la titularité des droits (entre le Gouvernement
fédéral et l’inventeur) s’agissant d’une invention ayant bénéficié de
subventions fédérales. La loi définit les inventions qu’elle couvre : soit
toutes les inventions conçues par le partenaire contractuel bénéficiaire de la
subvention, ou toutes les inventions mises les premières en pratique dans le
cadre de l’exécution du travail selon un contrat de subvention. La loi prévoit
en outre que les partenaires contractuels subventionnés peuvent choisir de
conserver la titularité de leur droit d’inventeur. Ainsi, la loi fédérale ne
confère pas automatiquement la qualité d’inventeur à celui qui bénéficie de la
subvention. Elle ne permet pas davantage à ce dernier de décider
unilatéralement de s’attribuer la qualité d’inventeur. Depuis 1790, le droit
des brevets d’invention est fondé sur la notion que les droits sur une
invention appartiennent à l’inventeur. Dans la plupart des cas, un brevet ne
peut être délivré qu’à un inventeur qui en fait la demande, ou à un assignataire,
du fait que les droits découlant de l’invention peuvent être légalement
assignés par écrit. Sans accord contraire, un employeur ne peut revendiquer
aucun droit découlant de l’invention de l’un de ses employés si l’employé seul
est l’inventeur. Dès lors, dans la mesure où selon la loi l’inventeur peut
prévoir dans le contrat de subvention qu’il conserve son titre d’inventeur, ce
n’est que dans les cas où l’invention appartient à son inventeur que la loi
peut s’appliquer. La disposition des droits prévue par la loi en question ne
fait rien d’autre que de clarifier l’ordre de priorité des droits entre le
Gouvernement qui accorde une subvention d’une part et l’inventeur d’autre part,
cela lorsque l’invention appartient à son inventeur avant subvention. Ainsi est
respecté le principe selon lequel les inventeurs sont propriétaires de leurs
inventions.
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